تبیین مومن از کتاب طرح تبیین اندیشه اسلامی در قرآن
۵خصلت مومن راستین:۱- یاد خدا به همراه بیم از عظمت او
۲-زیاد شدن ایمانشان بواسطه خواندن آیات قرآن
۳- توکل و اتکا به خداوند
۴- اقامه نماز
۵- انفاق
اقامه صلاة یعنی ⬅️ نماز را در جامعه به پا داشتن، یعنی جامعه ای که دائمادر همه احوال و در تمام کارها به یاد خدا است.
حضرت اقا با توجه به آیه قران میفرمایند:
روح و حقیقت نماز یاد خداست و یاد خدا جهت دهنده ی زندگیست.
یاد خدا موجب ایجاد سبک زندگی درست میشود که باید در تمام افعال ما باشد.
اگر یاد خداباشد جامعه گلستان میشود..
ایمان ⬅️
ایمان و باوری زاینده است که منجر به عمل شود.
باور به دو دسته تقسیم میشود:
۱- باور از روی تقلید
۲-باور از روی آگاهی و استدلال
باور وقتی از روی استدلال باشد ارزش دارد.
ایمان نیز به دو دسته تقسیم میشود:
۱- ایمان مقلدانه
۲- ایمان آگاهانه
معظم له در این کتاب میفرمایند:ایمانی ارزش دارد که با بصیرت و آگاهانه باشد.
ظرفیت های وجودی انسان بی شمار است که تلاش و حرکت موجب بالعفل شدن آنها میشود.یعنی در واقع باور و ایمان باعث حرکت و حرکت باعث بالفعل شدن ظرفیت ها میشود..
از جمله کسانی که در طول تاریخ دارای ایمان آگاهانه بوده اند می توان به عمار، خمار بن ارد، بلال و …اشاره کرد.
معظم له میفرمایند ایمان از روی روشنی وقتی انجام گرفت آن وقت لازم نیست آن را در پارچه و صندوقخانه بگذاریم که مبادا گرما و سرما به آن آسیبی بزند..
همچنین میفرمایند اگر بخواهیم ایمان،ایمان آگاهانه باشد باید دائما آگاهی بدهیم.
نکته اساسی که مدنظر اسلام است آن است که باور و ایمان مد نظر اسلام که منجر به عمل میشود آن زمان حاصل میشود که آگاهی مبدا باور باشد و از کانال استدلال و آگاهی گذشته باشد.
معنای ایمان یعنی باور،یعنی پذیرش، یعنی پذیرفتن از عمق وجود که منتهی به عمل شود.
اساسا هر باوری در دل خود، پذیرش تعهد وعمل به تعهدات را دارد.نمی شود ما بگوییم به مسئله ای باور داریم اما به آن متعهد نیستیم.اگر قرار است ایمان و باور زاینده باشد ومنجر به عمل شود باید آگاهانه باشد.اساسا دو نوع باور داریم .بعضی باورها از روی تقلیدوتعصب شکل می گیرد وبرخی باورها از روی آگاهی واستدلال،آن باور وایمانی منتهی به عمل می شود وماندگار خواهد بود که از روی آگاهی واستدلال شکل گرفته باشد.
در طول تاریخ تجربه کرده ایم،باور ها وایمانها که از روی تقلید و تعصب شکل گرفته ،یک روز دیرتر بالاخره ازبین خواهد رفت.معظم له میفرمایند ایمان دو جور است،ایمان مقلدانه ومتعصبانه وایمان آگاهانه.
اساسا در اسلام آن باور وایمانی ارزشمند است وقیمتی که از روی آگاهی باشد.انسان دارای ظرفیتهای بی شمار است که حرکت وتلاش موجب بالفعل شدن ظرفیتهای او میشود ومبدا حرکت وتلاش باور است وایمان.این ایمان وباور زمانی منتهی به حرکت وتلاش میشود که از روی آگاهی باشد .اگر ایمانی از روی استدلال وآگاهی نباشد،یا اساسا منتهی به عمل نشود،یا اگر منتهی به عمل شود دوام و بقاء نخواهد داشت.
معظم له می فرمایند:آن ایمانی دراسلام ارزش دارد که مقلدانه ومتعصبانه نباشد،ایمان مقلدانه ومتعصبانه قیمتی ندارد، حتی خوب بودنهای تقلیدانه ومتعصبانه از ساحت دین ارزشمند نیست.درساحت اسلام آن خوب بودنی ارزشمند است که از روی آگاهی باشد، یعنی طرف باور آگاهانه پیدا کرده باشد،که باید آن کار خوب را انجام دهد.به هر صورت یک حقیقت ویک نکته مسلم دراسلام وجود دارد وآن این است که ایمان ارزشمند ایمان آگاهانه است،ایمان توام با درک وشعور،ایمانی که با بصیرت وبدون ترس واشکال بوجود آمده باشد.
ایمان از روی روشنی ،از روی درک ، از روی فکر ،از روی فکر،با محاسبه های صحیح وقتی که انجام گرفت ، آن وقت لازم نیست که ما ایمان را در پارچه ودر کهنه ودر صندوقچه و صندوقخانه بگذاریم که مبادا گرما و سرما وگرد و غبار به آن آسیبی برساند،آسیبی به آن نمیرسد.ایمان ناشعورانه است که آدم دل دل میکند که مبادا آسیبی به آن برساند.
👌جمله طلایی، وآن اینکه اگر بخواهیم ایمان، ایمان آگاهانه باشد و دوام داشته باشد،باید دائما آگاهی بدهیم.🌼👈نکته اساسی اینکه اگر باور وایمان مد نظر اسلام است که منجر به عمل شود ،آن زمانی این مسئله حاصل میشود که آگاهی مبدا باور باشد،که باور وایمان از کانال ودالان آگاهی واستدلال رد شده باشد والا باورها وایمانهای مقلدانه ومتعصبانه دوام نخواهد داشت.👉