ادامه تبیین ایمان از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔹توضیح کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
👇در ادامه کتاب"طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"در این جلسه حضرت آقا طبق مبانی فکری خودشان که:🌼اساسا دین آمده است برای سر وسامان دادن به زندگی جمعی انسان ها، دین آمده است برای عدالت اجتماعی،دین آمده است برای نفی طبقات اجتماعی،دین آمده است برای ارائه سبک زندگی مناسب با فطرت و شان انسان؛آن وقت تمام مسائل را با توجه به این امر به صورت اجتماعی و میدانی و عملی توجه می فرماید.🌼
🍀در بحث باور فرمودند:مبدا و قدم اول همه حرکت ها و تلاش ها"باور"است و اگر باوری منتهی به عمل نشود،اصلا باور نیست.🍀
🌹دربحث ایمان هم وارد شدند و ایمان را به معنای باور قلمداد کردند.فرمودند:”
ایمان یعنی باور زاینده .باور به یک مبدا،به یک مرکز،به یک مکتب،به یک شخص که تعهدآور است.اصلا باورها تعهدآورند.آگر کسی بگوید من باور دارم اما تعهد را نپذیرد و به تعهدش عمل نکند،اصلا باورمند نیست.هر باوری در دل خودش تعهدی دارد.هر باوری در دل خودش عملی دارد".🌹
استاد می فرمایند:این مطالب را مطرح کردیم و سپس به همینمناسبت معظم له آیات۲تا۴ سوره انفال را مطرح نمودند:🌸انما المومنون الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم🌸
استاد فرمودند:فرق بین دهشت و وحشت و حیرت و ترس ان شاءالله در مباحث گسترده تر بیانخواهد شد.
ما از این مرحله گذشتیم و رفتیم سراغ بحث توکل و تفسیر و تبیین جدیدی از توکل ارائه دادیم.عرض کردیم*باور مبدا حرکت است و توکل ادامه حرکت و تلاش که اساسا حرکت و تلاش فلسفه وجود انسان است.قبلا بیان شده بود هدف خلقت
🌷بالفعل شدن ظرفیت های انسان است🌷
در بحث اقامه صلاه آقا فرمودند:
🌼اقامه صلاه یعنی تمام ساحت های زندگی جمعی انسان ها به جز ذکرالله🌼
یعنی در تمام ساحت های زندگی مان از خدا غافل نشویم.اقامه صلاه را به معنای نمازخوان کردن دیگران بگیریم.اقامه صلاه یعنی جامعه ای که ذکرالله درونش موج می زند و ذکرالله باید درمقام عمل دیده شود و نه فقط در مقام دل.
اقامه نماز یعنی جامعه نمازخوان.یعنی جامعه ای که دائما به یاد خدا و در راه خداست.
جامعه ای که می گوید:🌻ایاک نعبد و ایاک نستعین🌻جز خدا کسی را عبادت و عبودیت نمی کند در مقام عمل.
حالا عبادت و عبودیت اقتصادی را شامل می شود،عبادت و عبودیت فرهنگی،عبادت و عبودیت سیاسی،عبادت و عبودیت علمی درتمام شئون.
وقتی می گوییم☘ ایاک نعبد☘یعنی در تمام ساحت های زندگی هم آن چه تو می گویی عمل می کنم و آن چه غیر تو می گوید،پس می زنم و جز به خدا به هیچ کس دیگر اتکا و از کسی استعانت نمی جوید.
جامعه نمازخوان یعنی آن جامعه ای کههر روز از سردمداران فساد یعنی■مغضوب علیهم■ و از دنباله روان فساد یعنی از
●ضالین●تبری می جوید.نماز این هاست.
_ببینیدچقدر زیبا آقا نماز را بردند به میدان مبارزه،بردند در میدان زندگی انسان.
آقا می فرمایند:"شما می فرمایید اقامه صلاه یکی از وظایف و تعهدات ایمانی مومنین است.خب اقامه صلاه دولا راست شدن نیست.اقامه صلاه یعنی یاد خدا،نام خدا،ذکرالله و عبادت و عبودیت خدا در تمام ساحت های زندگی.اگر کسی سعی کند انسان های دیگر را نمازخوان کند به این معنا،این درحقیقت تلاش
و کوششی در راه عبودیت مطلق حق در راه ریشه کن کردن فساد است".
استاد می فرمایند:ما یک بحثی را در بخش نبوت خواهیم داشت تحت عنوان
🌹فلسفه بعثت انبیا چیست؟🌹
آن جا مباحث را مطرح می کنیم.اما اینجا مقدمه ای بیان می کنیم که وقتی به این بحث رسیدیم ذهن شریف بزرگواران راحت تر با مباحث همراهی کند.
🌼آقا می فرمایند:انبیا برای اصلاح جوامع بشری مبعوث شدند. اگر نماز را به معنای درست و عمومی و عمیق خودش بفهمیم؛در حقیقت نماز بهترین وسیله برای تحقق اهداف انبیاست.نماز یعنی جامعه را درست کنیم.نماز یعنی اصلاح تمام ساحت های زندگی جمعی بشر.
نماز ما را از دولا راست شدن ساده خشک بی مغز می برد تا اصلاح جوامع بشری.🌼
🌸نماز یعنی تلاش و کوشش برای عبودیت مطلق حق در تمام ساحات زندگی بشر؛در راه ریشه کن کردن فساد؛در راه از بین بردن من و ما؛در راه ایجاد وحدت اجتماعی و انسانی میان آحاد امت مسلمان و آحاد بشریت.
آن وقت آن کسی که این تلاش را انجام داده این می شود اقامه صلاه.
اقامه صلاه یعنی ما در مسیر اینکه جامعه یکپارچه عبدالله باشد،در اقتصاد عبدالله باشد،در سیاست عبدالله باشد،در فرهنگ عبدالله باشد،در علوم عبدالله باشد،در نظام های فکری و عملی شانعبدالله باشد،مبدا آن* نماز *است.🌸
یعنی شما کاری کنید مردم روزی ۵نوبت و هر نوبت چند بار بگویند:
🌺ایاک نعبد و ایاک نستعین🌺در تمام ساحات زندگی مان.
یعنی فقط خدایا در مقابل تو گردن عبودیت و پشت عبودیت خم می کنیم نه مقابل غیر تو.
هر روز ۵نوبت و هر نوبت چند مرتبه از■مغضوب علیهم■و از●ضالین●یعنی از سردمداران فساد و از دنباله روان آن ها تبری بجویم.
در جامعه امروز ما مغضوب علیهم یعنی امریکا،یعنی صهیونیست،یعنی اسرائیل،یعنی انگلیس-دولت انگلیس-وسپس ضالین را بگوییم مرتجعین منطقه مثل سعودی ها.
نماز یعنی مبارزه با این ها،یعنی دنبال این ها نرفتن،یعنی مخالفت با این ها،یعنی طوع اطاعت آن ها را به گردن نینداختن.